Изповедта на един убиец
Арх. Петко Прокопиев
Вчера дъщеря ми имаше рожден ден, навърши 33 години. Бяхме в „Сентал парк”, почерпихме се, особено аз. После отидох до фонтана, гледах го дълго, различен е, знаем защо – нали се видяхме там.
Да, прав си Иво, аз съм виновен това да се случи. Да убият пловдивската богиня – не са обаче „те” както казваш, истинският убиец съм аз Иво, по-точно моят проект. Ако го нямаше, богинята щеше просто да си умре от старост – все пак е на 120 години.
И дядовците щяха да играят още шах около нея, докато и те са живи.
Нямаше да го има и „Виенския павилион” – вие журналистите го кръстихте така. Аз исках в градината да има един павилион, беседка на онази асфалтова площадка. Само да пази от дъжда бабите или майките с деца – нищо повече. Четох някъде, че млада двойка искали там да се женят, стана ми приятно.
А една вечер чух момиче да казва: „Много яко, ама поне да имаше контакти да си зареждаме телефоните” – права е. Сещам се, че обещах да сложа маси за шах в павилиона.
Исках да има хубави детски площадки – предполагам помниш старите. Станаха по-цветни от това, което си представях, но щяха да бъдат още по-шарени, ако не бях там постоянно. Всъщност някои казват в градината на Шевалас не е имало детски площадки – вярно е. Но тогава още не е имало и градина, а търговски павилиони. Пътеките са били земни, а „Червената алея” със сгурия – вярно е. Днешните майки не харесват паветата около фонтана, количките трудно вървят, а токчетата се охлузват – и може би са прави.
Мисля, че много още мога да пиша, но спирам.
За Богинята не си прав Иво, това трябваше да се случи много отдавна и не я погребвай днес, моля те. Повече от всичко бих искал да се върне на мястото си. И се опитвам да вярвам в професионализма на тези, които я отнесоха.
Другите написани от теб неща ги преглъщам.
P.S.
Обичам да се разхождам вечер в градината – сам, хубаво ми е. Лятото сядах в беседката, местех прожекторите на другия ден. По-често бях на амфитеатъра на детската площадка. Искам да усещам това, което виждат хората – тези от чието име пишете всички. Никой не ме познава, никого не подслушвам. Никой не ме пита това защо е така, или какво ще бъде.
Защо всички възмущения, а и „гневът“ на този дернев са безадресни?! Защо не казвате гласно, че тази бутафорност в Пловдив има автор. И той не е този човечец архитекта. Той е нает да свърши точно това. Авторът на унизителната бутафория е кмета ви. Той наистина е вреден за града. Съзнателно унищожава всичко стойностно, съвременен Херострат е, незначителник с власт… Дано нещо остане случайно извън полезрението му, та да се спаси.
Жалко за Пловдив, жалко за придобитата за милиони посредственост и недодяланост в дейности и материали.
Скоро ще бъде прерязана тържествено и лентата. Ако невежата радост и аплодисментите на всички, които нито разбират, нито знаят какво точно се случи, ще бъдат награда за свършената работа- то „Браво!“. „Чудесна награда“- точно според заслугите. Знаем, че огромна част от управниците, които ще се усмихват на откриването също не разбират какво съсипаха, за комисионни и политически точки.
Градината си отива- това е! Както и да го погледне човек. Вече го няма ДОСТОЛЕПНИЯ ПАРК, който можеше да се РЕСТАВРИРА както заслужава. Вече има чалга парк с атракции , а по всичко личи, че и срокът му на годност ще е кратък. Всичко беше заради едните милиони и заради пустото его на някои хора.
Абсурдно е архитектът чийто проект бе буквално натрапен еднолично, без конкурс и то от апетит към един от най- старите и красиви европейски паркове, да се прави на „скромен и работлив“. Същият този архитект да подчертава все така „скромно“, че ако го нямало в парка всеки ден, детските площадки щели да бъдат още по шарени и едва ли не всичко щяло да е още по зле.
Извинете, а не взимате ли пари точно за това и не се ли работи по ПРОЕКТ, не се ли спазва?! Значи „може да е зле, но можеше и да е още по-зле ако не бях аз“?! Нали затова има строителен надзор , отделно Ви плащат и за авторски такъв?!
Никъде не се споменава как ще стане фокусът е реставрацията, след като за нея са отделени жълти стотинки в сравнение с каквото и да било друго от ремонта по Градината. Не се спомена имало ли е конкурс за проекти, евентуално по какви критерии е избран точно този изпълнител. Фактите по същество биха говорили най- добре, а не приказки за „вярата в професионализма“ на тези, които прибраха трупа на „Деметра“.
Ще се просълзим от тази „изповед“. Няма по- несполучлив опит за показване на „доблест“ и „чест“.
Чудим се дали да добавим куриозни снимки от непретенциозния ни „граждански надзор“, защото има места, които не са пипнати или са пипнати със затворени очи?!
А по повод това колко отдавна е трябвало да се случи реставрацията на фонтана и как ако го е нямало „рицаря- архитект“ щяло да е още по- зле… направо се „трогнахме“.
Този „Виенски павилион” всъщност е един китайски кич.Този „архитект“ погуби емблемата на Пловдив – Цар Симеоновата градина…Отрязоха вековни дървета, през два метра сложиха лампи, оголиха земята, Деметра, ах Деметра?! И има наглостта да се изповядва!
Градината е децата да си играят, бабите да се разхождат, а дядовците да играят табла, защо всичко се комерсиализира – сватби, музика, не всичко е пари