Грозно безумие върху гимназията по дървообработване: Подмениха уникалните дограми с алуминиеви
Теодор Караколев
Една от най-красивите сгради в България и от малкото, доскоро, добре запазени училища от 30-те години на миналия век, бе унищожена през изминалата седмица. Сградата на Занаятчийското училище – днес Професионална гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване ще посрещне новата седмица с подменени дограми. Прозорците и системите за отваряне бяха един от уникалните елементи на прекрасната сграда, проектирана от големите пловдивски архитекти Димитър Попов и Светослав Грозев.
Впечатляващите механизми и необичайният начин за отваряне на прозорците бяха уникален елемент, напомнящ директно за сградата на немската школа „Баухаус“. Огромните 4 вертикални ленти прозорци около стълбището вече са с обичайната за всяка нова и обикновена сграда алуминиева дограма. Хубавите широки и хоризонтални рамкирани прозорци по етажите също са сменени с обикновена нова дограма.
Посегателството върху тази уникална за България сграда – построена с дарителството на индустриалци и занаятчии, и пряко свързана с Пловдивския панаир – е безумно на фона на това, че училището уж преподава вътрешна архитектура и интериорен дизайн. Металните прозорци на стълбищния отвор – в момента натрупани като боклук встрани от сградата – би трябвало да бъдат еталон за учениците.
Гимназистите досега живееха в учебник по архитектура, но именно тяхното школо, което трябва да ги обучи в естетика, уважение и отношение към средата, извършва това безобразно посегателство върху прекрасната сграда. Още по-нелепо в цялата ситуация стои и паметната плоча на входа, която хипотетично трябва да показва почит към архитектите и строителите на внушителното училище.
Уважение обаче не се показва с плочи и паметници, а с това да запазим истинското творчество на тези творци. За най-голямо съжаление, това унищожение идва не както сме свикнали от някой невеж политик или арогантен бизнесмен, а именно от образователна институция – тези, които уж трябваше да ни направят по-образовани, интелигентни и възвисени.
В тази среда няма нищо чудно, че дори в центъра на столицата ни новите площади и улици са скандално грозни. На това са ги научили в училище.
Безкрайно жалко! Поредната необратима груба грешка!
Дано поне не предстои облепяне със стиропор и сменяне на входната врата.
Най-малко да беше запазен вертикалния растер на основния елемент-стълбището….поне на основния.
При все има вид на ПВЦ, дори не алуминий!!!
Само човек, който не е учил и живял в подобна паметна сграда (ефективно ползвана, а не къща-музей) може да напише подобна статия. Времената се менят, не става с дограма от миналия век.
Кой Ви плати г-н Караколев за тази гнусна статия? Защо, като „радетел“ на красотата и архитектурата, не се заинтересувахте по рано и не видяхте разпадащата се дограма на 118 годишната сграда! А за това, на какво уж учим нашите ученици, бихме поспорили! Защо не снимахте, купите, медалите, грамотите спечелени през годините от нашите ученици! Защо не написахте за нехайството на отговорните институции към професионалното образование, а се хванахте за уникалната затваряща система, състояща се от една шина свързваща 4 остъклени винкелни рамки, закопчаващи се с още по уникалната ключалка тип райбер! Препоръчвам Ви преди да оцапате, да почистите! Сигурен съм, че учителите, които са ви учили на четмо и писмо, биха се срамували от Вас!
Г-н Недев, не съм почитател на Караколев, но това, което сте извършили с тази уникална сграда, е престъпление срещу историята, естетиката и архитектурата… Точка!
Миля Ви, г-н Недев, не коментирайте, защото много тежко продължавате да подбивате реномето на училището, което се срина с подмяната на дограмите.
1. Сградата не е на 118 години. Строена е 1933 г. Днес сме 2018. Сметнете на колко е.
2. Фокусът на статията е към архитектурата на училищната сграда, а не към институцията, така че не виждам защо трябва да се снимат купи и отличия.
3. За ценноста на механизмите, моля, разгледайте снимки от тези на стъклата на школата Баухаус в Десау от 1926 г. (проект на Гропиус).
Не мога да разбера какъв им в проблема, защо просто не са реставрирали старата дограма