Скандали в арт общността заради местенето на фестивалите на Едно
Галеристката Анна Дякова влезе в кошмар на Оруел
Тези събития ще ни позиционират на европейската сцена, смята Стефан Стоянов
Твърде драматично приеха новината за местенето на фестивалите на платформата Едно в Пловдив отделни арт групи под тепетата. Добрата новина за мнозина се оказа черна за други. Различни културни единици в града скочиха срещу позиционирането тук на престижните международните формати Sofia Design Week, Sofia Dance Week и Sofia Architecture Weeк с новото One отред вместо името на столицата. Най-гръмогласни отново са някои от галеристите, които преди година и половина се възпротивиха срещу Нощта на музеите и галериите и организираха алтернативна Нощ, ефектът от която остана неизмерен и неясен. Противниците на идеята Едно да оперира в Пловдив смятат, че не е редно градът ни да е домакин на чужди проекти, реализирани преди това в столицата. Те смятат, че тук има достатъчно културни оператори, които могат да създадат собствен продукт. Те възнегодуват и срещу това, че общината ще финансира „чуждите” събития, вместо да инвестира в реализирането на свои авторски такива. Част от тях обаче забравят, че основен финансов донор в събитията на Едно е фондация Америка за България- платформата е спечелила субсидия на стойност 200 хиляди евро за организирането на трите фестивала тази година. А с идването на Едно в града на практика тук идват и средствата на Америка за България.
Първа сред критиците е Анна Дякова, която атакува зам.-кмета Стефан Стоянов веднага след новината в Под тепето за вкарването на фестивалите в културния календар на града за 2014-та. Сбъдвате най- големите кошмари на Оруел, написа тя в профила на Стоянов в социалната мрежа, под поста му с нашето заглавие: „Пловдив нокаутира столицата- всички фестивали на Едно се местят под тепетата”. За привържениците на местенето на Едно в Пловдив най-важен е международният отглас, който следва след всяко събитие на платформата, контактите й с големи световни културни институти и не на последно място, добавената стойност, която ще следва всеки един от фестивалите догодина- стотици гости от България и чужбина, бурен културен и градски живот и разбира се приходите, които се очаква да отчете местният бизнес.
Тези три фестивала са една голяма възможност Пловдив да се позиционира по различен начин, да привлече нови публики, да се създаде нов имидж за града. Това е много положително. Ако градът ни иска да се позиционира на европейска сцена, има нужда от съвременни формати за изкуство, които привличат международна публика. Защото именно с това се измерва един фестивал- по международната публика и впечатлението, което прави извън града и страната. Имаме прекрасни натрупвания и културен календар, добри класически форми на събития, но от гледна точка на съвременни изкуства нямаме такова представителство, нямаме достатъчно събития, които да определим като известни, коментира зам.-кметът Стефан Стоянов. На въпрос как ще отговори на критиците, които твърдят, че в града има достатъчно добри културни оператори, за да бъдат привличани чужди, той отговори така: Подкрепяме всяка една добра идея, която идва от пловдивската общност. Публиката в града е достатъчно претенциозна и затова се налага да привличаме ново и ново съдържание. Колкото до Едно- не смятам, че този културен оператор е чужд за града. В платформата има няколко ревностни пловдивчани, начело с Асен Асенов, който е роден и израснал в Пловдив. Каузата Пловдив при него важи с пълна сила.
Until I found this I thhugot I’d have to spend the day inside.