Предапокалиптична гротеска
Всички героини в театралните представления полудяха!
Стефка Георгиева
Какво по-лошо може да се случи на човек, решил да се обеси, от това да отиде в магазина, за да си купи въже и да няма? Искаш да се обесиш – в магазина няма въже, искаш да си тръгнеш – спират тока. Мърлин Мърло, лудата, говорещата си с Господ се оказа като че най-нормалната в едноименното представление. Но тя е поредната полудяла жена на сцената "Борис Христов".
Нейното име всъщност е Оля, но за околните тя е онази, лудата, свитата, над която местния руски мъжага се е смилил и я е превърнал в своя любовница. Сестра и е алкохоличка, а за капак у тях пристига наемател, който уж е доблестен защитник на честта. Само след две седмици престой в сивия, малък, руски град обаче, той се превръща в същото животно, като каквито са представени и останалите герои. И толкова за сюжета.
„Мърлин Мърло“ е брутална смесица от жанрове, събираща в себе си трагедията, комедията, драмата, но тя не е нищо повече от брутално реален образ на човешкия живот в нашето време. Дори „гротеска“ може би не е съвсем точно да се каже, защото тя изобразява изопачени, грозни или карикатуризирани образи. Тези обаче са съвсем истински и макар действието да се развива в Русия, съвсем лесно можете да откриете подобни герои и у нас. Такива, които са лишени от духовност и от емоционална красота. Образи, лишени от духовно извисяване, които нямат усещане за естетическа красота. Не защото не го искат, а защото живеят в свят, който е убил всякаква сетивност у тях.
Цинично до изнемогване, представлението бе жесток шамар в лицето на присъстващите. Грозни и вулгарни бяха репликите на актьорите, точно като живота им в спектакъла. Темата за спасението бе вплетена в съдбите им. Всеки от героите виждаше спасението по различен начин, но никой не достигна до него. В очакване на края на света, безрезервно доверявайки се на всичко, което виждаха по телевизията, героите полудяха и извадиха на показ най-тъмното от себе си. Или най-истинското?
Дори безпощадно влюбеният в литературата Альоша, се върна към животинските си инстинкти, подложен на жестоката асимилация от заобикалящото го общество. Че дори падна по-ниско и от тях. Но какъв да бъдеш, когато живееш в свят без никакъв морал и ценности? В свят, в който раждането на син се отпразнува като бащата прави секс с любовницата си? Как да не се извратиш до краен предел, когато живееш в такава среда?
„Мърлин Мърло“ е абсурдно реалистичен образ, който е израз на съвременното изкуство през очите на автора – Николай Коляда и режисьора – Стайко Мурджев. Почти гротескения образ на съвремието, който изгради Драматично-кукления театър от Хасково ще остане в съзнанията на публиката, независимо по какъв начин аудиторията възприе спектакъла.