Реставраторите от Старинен Пловдив се заемат с паното на Енчо Пиронков (ГАЛЕРИЯ)
Маестрото се е съгласил кармичното пано да бъде преместено при необходимост
Замазаната творба мобилизира гражданското общество, администрацията и гилдията
Сговорна дружина планина повдига. Тази стара българска поговорка видяхме в действие пред последните няколко дни под тепетата. Тя се случи след сигнала на скулптора Иван Тотев във фейсбук групата „Граждани срещу „графити“ – Пловдив“, че е покрито с фасаген живописно-керамично пано от великия български художник Енчо Пиронков, намиращо се в подлеза на бул.“България“ срещу СУ „П. Яворов“ в Пловдив.
Сагата започна на 8-ми февруари – денят, в който маестрото откри самостоятелна изложба с десетки живописни платна, посветена на 85-годишнината му, в столичната галерия Нирвана.
Вестта за заличаването на творбата бе тиражирана бързо не само в социалната мрежа, реагираха и пловдивските медии. Започнаха да се търсят виновни, чак в Деня на виното и любовта мобилизацията пребори емоциите.
Сигналът на „Граждани срещу „графити“ – Пловдив“ предизвика реакция на ОП „Чистота“. Директорът на предприятието изпрати ударна бригада и след два дни упорита работа вчера свалянето на мръснобелия слой приключи.
„Това, което можехме да изчистим, сме го изчистили. Работихме с водна струя под наблюдението на двама реставратори. Изпрати ни ги директора на Старинен Пловдив Йордан Илиев, веднага щом го помолихме,“ разказа пред репортер на Под тепето директорът на комуналната фирма Иван Стоянов. Драмата е, че се показват огромно количество наслоени графити. От тук нататък се иска работа, която трябва да се свърши от специалисти, коментира Стоянов.
Той разказа, че се е свързал с председателката на Дружеството на пловдивските художници Снежана Фурнаджиева с молба да съдейства в спасителната акция. Иван Стоянов изрази съжаление, че създателите на фейсбук групата не са се свързали с него преди да постват в мрежата.
По време на разговора нашия репортер му разказа, че идеята на групата е не да създава конфронтация, а напротив – да помага в борбата с този грозен градски феномен „графитите“ и да си сътрудничи с хората, от които зависи това. Накрая екипът ни свърза администраторите на групата с шефа на Чистота, за да „седнат на една маса“.
Ето какво е състоянието на паното днес.
Виждат се следи от напластявана с години остатъчна боя от графити. В централната част на творбата има огромни петна от златен бронз, който се е оказал прекалено устойчив. Липсват парчета от керамичните плочки, а на места личи теракотата отдолу. Плочки в краищата, които по един или друг начин са изчезнали през годините, са заместени с бяла мазилка.
Свързахме се и със Снежана Фурнаджиева. Тя е успяла да говори с дъщерята на маестрото Вида, а той е дал съгласие при възможност паното да бъде преместено на друго място, с цел да бъде опазено от бъдещи вандалски набези. Маестрото споделил, че плочките са лепени с много силно лепило и първо ще трябва специалист по керамика да направи проба дали могат да се отлепят.
Фурнаджиева е получила уверение от Община Пловдив, че специалисти реставратори от Стария град ще се заемат с възстановяване на керамичното пано. В архива на общината е открито и предоставено много добре запазено дигитализирано копие на творбата, по което реставраторите ще могат да работят.
След щастливото начало на разкриването и реставрацията на творбата от ФБ групата отчитат няколко плюса. Първи – Важното е, че хората, от които зависи, работата да бъде доведена докрай, се увериха, че в този подлез наистина има керамично пано от Енчо Пиронков. Втори – Вярва се, че Общината трябва да преосмисли културното наследство от 60-те, 70-те и 80-те години, а не да е фиксирана само върху античното такова.
„Нека не слагаме под един знаменател тези, които са създавали проблеми с варварство, некомпетентност и незаинтересованост и сегашните пловдивски управници, които се опитват да решат проблема. Най-малкото, защото няма да е честно,“ апелира художникът съименник на кмета.
Създателите на ФБ групата Иван Тотев – скулптор и Ивайло Михайлов – оперен певец, целят обществото да се фокусира върху общото в проблема с „графитите“ , да не се търси конфронтация, а решение на един общ проблем.
Отдавна има специални лакове, които предпазват от графити. Драсканиците просто се мият.