АктуалноГрадътЗабравеният градКултураНовини

За античния път „Виа Диагоналис“ през Филипополис, Юстиниановата стена или какво има в „дупката“ до Понеделник пазара

Жилищните квартали там са бил сред богаташките в древния Филипопол

Крепостна стена на Юстиниан Велики разсича предходните квартали

Планове за строителството на мястото на празното пространство южно от Трихълмието до Тунела бяха обявени в последните дни. Пространството е частна собственост на фирми, свързани с бизнесмена Димитър Георгиев, собственик на „Розаимпекс“. Проектът разбуни духовете с неофициално обявеното обществено обсъждане за промяна на ПУП-а на имота, за да може да се реализира конкретния проект. Публикуваният единствено в сайта на „Розаимпекс“ проект не беше известен на институциите, с които „Под Тепето“ се свърза, сред които задължително трябва да се изкаже Министерство на културата. Пространството има ценна археология, върху която не може да се работи без необходимите становища.

Какво все пак има там?

Мястото е интересно, тъй като попада извън границите на най-стария „Пловдив“, който е бил на Трихълмието, но е в негова непосредствена близост. Там са запазени останки от много и различни периоди от историята на града.

Най-важен и дълго запазил се, вероятно, е пътят „Виа Диагоналис“ известен и като „Виа Милитарис“. В по-общ план, това е големият балкански път – както военен, така и търговски – от Белград до Истанбул, пресичайки диагонално полуострова. През Античността той е минавал през (или покрай) Пловдив, още преди идването на Римската империя по тези земи.

Преди разширението на Пловдив, докато градът се е развивал в укрепена част на Трихълмието, този междуградски път е минавал южно от Филипополис. Много е вероятно именно покрай него да се е развил и известният днес „Форум“ или агора – гръцки пазарен площад. Тъй като на форума има данни за живот от преди градоустройството след завземането на тези територии от Римската империя, някои от историците предполагат, че това е бил пазарен площад извън укрепения град – едновременно близо до града Филипополис и до главния път „Виа Диагоналис“.

Дали този Балкански път и „декуманус норд“, за който ще стане дума съвпадат, не е категорично ясно. Много е вероятно пътят да е минавал точно от тук, тъй като от север Трихълмието е ограничено от река Марица, която тогава е минавала плътно непосредствено до Небет тепе.

След идването на Римската империя по тези земи, Филипополис се разширява и в равнината, извън Трихълмието. По-голямата част от града е проектирана по типичния за римляните начин с улици, пресичащи се под прав ъгъл – наречени декуманус (изток-запад) и кардо (север-юг). Една от тези улици „декуманус“ обаче, поради спецификите на терена, има по-различно трасе – най-северната, наречена днес от археолозите „декуманус норд“. Именно тя е една от улиците, която можем да видим в археологическия обект до Понеделник пазара.

Някои проучватели предполагат, че е възможно тя да продължава в североизточна посока и това да е улицата, която виждаме на Източната порта – т.е. главният път за Константинопол. В даден момент от историята там е имало почетна арка, за прослава на римските императори пред преминаващите пътници.

Със сигурност по същата улица „декуманус норд“ – но в западна посока е имало и друга триумфална арка. Тя бе проучвана съвсем наскоро под имот непосредствено до Тунела, но от другата страна на бул. „Цар Борис III Обединител“ до храма „Света Марина“. След проучването, обаче, на терена продължи строителството, което днес вече достига няколко етажа.

Фактът, че там е имало почетна арка показва, че улицата е била много важна част от града. Почти сигурно продължението на „декуманус норд“ в западна посока е преминавало точно пред фасадата на Античния стадион (някъде под Стълбите на Каменица и днешния надпис “Together” на „Пловдив 2019“). Как (и дали) е продължавала улицата нататък не е сигурно.

Проучени в пространството до Понеделник пазара са още няколко улици – декуманус и кардо, които вече се пресичат перпендикулярно и повтарят правоъгълната схема, която се открива в целия град на трихълмието до Агората. Улиците „север-юг“ стигат до „декуманус норд“ и не продължават повече на север, като на Трихълмието градът се развива по отделен план. Оградените между тези улици декуманус и кардо пространства са кварталите в римския град, наречени „инсули“. Няколко такива инсули са проучени в археологическия обект, някои от които са по-интересни от други.

Системата от улиците декуманус и кардо. В горния край диагонално е „декуманус норд“

Смята се, че повечето сгради там са жилищни с добре уредена канализация. В най-западната част на обекта (т.е. до бул. „Цар Борис III”) е една от по-интересните сгради. Археологът-проучвател смята, че тази сграда е храм-пантеон.

В жилищните сгради са открити и декорирани помещения, явно на по-богати жители на Филипопол. Има сграда с мозайки, с мраморни подове, както и такава с изрисувана по стените украса.

Кварталите там безспорно са били от по-богатите в древния Филипопол, както в близост до важната улица „Декуманус норд“, така и в по-късните, вече християнски, векове на града – непосредствено до богатата сграда Ейрене, а и до самата Епископска базилика.

В по-късните векове градът започва да се свива – към VI век с различните нашествия от север върху Източната Римска империя настъпват трудни години и за града. Така към средата или края на VI век се появява нова крепостна стена, която стъпва директно върху улиците и старите сгради от квартала. В нея са използвани части от по-ранните сгради.

Крепостната стена от VI век е най-ясно разпознаваемата част на обекта (в лявата част на снимката)

Смята се, че тази стена – която днес ясно си личи в „дупката“ – е построена от Юстиниан Велики, макар и да има други мнения сред историците. На запад тази стена продължава приблизително под днешната улица „Патриарх Евтимий“ до днешното Бинго Балкан. Вероятно, за известен период, това е била най-южната крепостна стена на града.

В по-късни години – чак по времето на Османската империя – градът отново се развива в тази част, като теренът е разчистен през социализма за изграждането на Археологически музей. Недовършената сграда стоеше като строеж до преди 20 години, когато бе разрушена. До днес все още си личат бетонните основи на музея. Всъщност, сред археолозите все още територията е известна, като „Музея“.

Какви ще са плановете за бъдещото строителство ще стане по-ясно на предстоящото обществено обсъждане. Със сигурност обектът е изключително интересен и важен за Филипопол, в непосредствена близост до други ценни археологически обекти – сградата Ейрене, Епископската базилика, както и неразкрити такива, които имат своя потенциал, като Източните терми на града под близкостоящата гимназия.

Още по темата:

За триумфалната арка до Тунела по продължението на „декуманус норд“

За историята на „Гръцкото училище“ – голямата сграда над „дупката“ на самия хълм

За непознатата улица между „дупката“ и тепето – ул. „Съединена България“

Мнение на специалисти за проекта на Розаимпекс

Теодор Караколев

Пише по темите, свързани с културата, културното наследство и история… More »

17 коментари

  1. Не разбирам възмущението от статията в предходните коментари. Написана е коректно, изчерпателно и с разбиране на прблематиката. Аз лично поздравявам автора за труда, който си е направил: да се свърже не само с проучвателите на този обект, но и с проучвателите на съседните обекти и да онагледи написаното по възможно най-ясния и достъпен начин. Статията е познавателна и ще е от полза за всеки, който се интересува от историята на града ни. Моите уважения към Теодор Караколев.

    1. Коя част от кое изречение „не разбираш“, Вили?
      Учило-недоучило = да върви да върже някакво ВИШО.
      Вместо да продава на краставичарите краставици.
      Вместо да оглавява Агитки и „фондации“ с които отнема от залъка на гладуващата архитектурна Колегия.
      Че го уважаваш си е твой проб.
      Обожавай, ако щеш . . .

      1. „…Статията е познавателна и ще е от полза за всеки, който…“ сбърка да си направи труда да чете, разчита и да вниква в прочувствените проникновения.
        Никой не чете „научни“ разработки в масови публикации; че да ги дискутирВа обсъжда и възразява.
        В. Раева да не би да я изчете? Ние – НЕ.
        (Само в края забелязваме как Тълпата щяла да градострои).
        Хитрягата Дернев публикува Финягата само за да стане ПодТелето по-ЧЕТИВНО, понеже знайно е кои изг7зици предизвикват пцувни: този е същио продажен платен писач подписал СТО и десет тезиса за окончателното разграждане на МегданЦентрал – та да му се отвори поглед (през плътните прахоляци) към планинските склонове, по които надвечер стадата се прибират …

    1. Думата „богаташ“ не е уместна тук. Огромна е разликата до „НОВОбогаташ“ което е . . . ПАРВЕНЮ, заслепено от лакомия и алчност.
      „НОВО“ богатство в съвременен БГстан неизбежно е непоч1тено.
      Крадат, сестро.
      Много крадат.
      Откъдето се озверяват и да властват, командват, и да „подобряват Плана“.
      (Същата дупка ги чака накрая!)

  2. Имотът трябва да бъде изкупен от Общината, както направиха с продадените от Чомаков Голяма базилика и Форума. Вярно, винаги има риск там да се появи нещо като това, което запуши Католическата църква.

    1. НЕ Е (цит.): „…Вярно, винаги има риск там да се появи нещо като това, което запуши Католическата църква.“
      НЕ, НЕ Е ВЯРНО.
      Няма такъв риск в случая, няма „да се появи“ нещо ново, там археологията е изяснена. Просто в подземията на новата ОПЕРА ще намерят начини да покажат в общодостъпен Музей находките.

      1. Ето как се „отваря парашутът“ на Агитката, която щяла да БУТА администрацията на Мегдана, за да цуне терена, та да строи за Оперета (балет, ЦИРК?) своето ЧАСТНО доходно здание, където ако и докато си плаща наема OperaOpen можела да се приюти.
        Много просто:
        ЧАСТНИКЪТ КУПУВА ОТ ЧАСТНИКА – И СТРОИ ОПЕРА В ЦЕНТЪРА.

  3. Аз съм краен, каквото и да се направи там поне ще запълни тази гнусна оградена дупка, която е археологически проучена и платена от инвеститора. По-добре да градим нещо ново, отколкото да гледаме грозните огради до края на живота си

    1. Тъй, тъй, първосигналните Народни Маси като ще се втурнат да градят каквото им щукне БЕЗ УМ, БЕЗ ПЛАН, безогледно, току сме замязали на някой Чярпан я още по-гиздави . . .
      Иди в Ново Село да живееш, Иване, много привлекателно е с динозаври, няма „гнусна оградена дупка“ нито разните му там . . . базилики!

    2. Тоа па, с това мислене тези амеби затриха града, по- добре било тва онова, деа делвите неуки..утре бразилска фавела да ти турят пред вас е хахаха

  4. „…Какви ще са плановете за бъдещото строителство ще стане по-ясно на предстоящото обществено обсъждане…“ ТО СИ ИМА ГРАДОУСТРОЙСТВЕН ПЛАН, БЕ БУДАЛА!
    „ОБСЪЖДАНЕ“ ОТ АГИТКИ МОЖЕ ДА ИМА САМО СЪВЕЩАТЕЛНО ЗНАЧЕНИЕ, ДОНЯКЪДЕ.
    ГРАДОУСТРОЙСТВО СЕ ПЛАНИРА ОТ ДИПЛОМИРАНИ ПРАВОСПОСОБНИ АРХИТЕКТИ = ВИНАГИ ЧРЕЗ КОНКУРС.
    На обсъждане ще се прави НАПЪН да се промени Плана в угода на частен мераклия за сметка на видимостта към Тепето и на достъпа до (държавната) археология.
    Да му е мислил, преди да купува и преди да БУТА изграденото.
    Нито педя по-високо от което не бива.

    1. Значи е време да развърже кесията по- чевръсто , да орани мастити крокодили, от които за огромна жалост пак и отново зависи печата…

  5. Вместо публично да бръщолеви загелпени ЧУЖДИ становища (цит.): „…не е категорично ясно. Много е вероятно…“ за да се перчи и „прослави“ авторът да беше се запретнал да постигне някакво образование, ако не ВИШО ветеринарно, то поне полувисше.
    За архитектура, градоустройство и изкуствоведение си има дипломирани специалисти.
    Кафа вече.

    1. ad hominem атаките ви показват липсата на факти, с които да оборите добре написаната статия. „дипломираните специалисти“ съвсем не са единствените капацитети.. понякого един журналист има доста повече поглед над нещата.

      1. Ad hominem =личностна= критика на Homo Nahalis, нахален самодоволен самозванец с тлъсто охранена “фондация” е нужна, понеже затова БГстан е на това дередже да ни управляват на всячески равнища и направления пожарникари, баскетболисти и КАЛИНКИ.
        Вместо Архитектура да ни налагат . . . инДжИнеринги.
        Да „оборим“ статията няма да се занимаваме щото не щем да я четем – наукоподобни компилации в масова новинарска медия са НЕУМЕСТНИ.
        Дали (цит.): “…журналист има доста повече поглед…” отколкото дипломирани архитекти?
        НЕ.

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина