За няколко години събитието на Античния театър утвърди Пловдив като фестивален град, припознат на европейската сцена
С персонален поздрав към доц. Нина Найденова започна днешната пресконференция за представяне на програмата на OPERA OPEN 2022 на Античния театър, която се състоя в заседателната зала на Община Пловдив. Кметът Здравко Димитров поздрави доц. Нина Найденова по повод спечеления конкурс и началото на новия ѝ мандат като директор на една от най-развиващите се, важни и успешни културни институции в Пловдив, а и в България – Държавна опера Пловдив. Той ѝ пожела да продължава да работи в същия дух, да има още много успехи, и още много поводи и събития, с които пловдивчани да се гордеят. Да утвърждава Пловдивска опера като водеща в България.
На въпрос на Под тепето „Да приемаме ли кметското присъствие на тази пресконфернция като знак, че културата е приоритет за управата на града“ Здравко Димитров отвърна, че всичко е приоритет. И спорта, и културата, и децата, и възрастните хора.
„Благодарение на екипа на Нина Найденова нашият град се утвърждава като водеща фестивална дестинация. Сигурен съм, че партньорството ни ще продължи да допринася за развитие на културния туризъм и за разнообразната и интересна програма от събития, с която ще ангажираме публиката. Да си пожелаем и една хубава, здрава и успешна година! На добър час на фестивала“, пожела кметът.
В пресконференцията участваха заместник-кметът по култура Пламен Панов, директорът на Опера Пловдив доц. Нина Найденова, артистичният директор на Опера Пловдив Лучано Ди Мартино и изпълнителният директор на „Пловдив 2019“ Кирил Велчев.
Стана ясно, че по инициатива на Здравко Димитров общината е заложила в бюджета си средства за ново културно съдържание за трите големи културни институции – 120 хиляди за Държавна опера, 110 хил. за Драматичния театър и 70 хил. за Кукления театър.
Заместник-кметът Пламен Панов съобщи, че само за миналата година фестивалът е привлякъл 12 000 чужденци, всеки от които е оставил по средно 250 лева за ден в града. Това са 3 милиона лева в икономиката на Пловдив. Сами разбирате колко е важно, подчерта Панов. Той допълни, че мащабът на фестивала е толкова голям благодарение на умното управление на средствата, които дойдоха от Награда „Мелина Меркури“. фестивалът не само е визитна картичка на града, но е важно да се знае, че един от най-знаковите фестивали не харчи средства на данъкоплатците.
„След като миналата година, когато имах честа да открия фестивала казах, че фестивалът OPERA OPEN сбъдва мечти, се затруднявам тази година какво бих могъл да кажа, защото – какво следва отвъд мечтите?“, коментира Пламен Панов.
„Много се радвам, когато дойдат такива емоционални моменти. Ние си говорим за началото на пролетта, за старта на сезона, за културния календар на града ни. Заражда се ново начало. И аз съм щастлив, че за времето, в което работим заедно, ние сме повече от партньори, ние сме приятели. Поздравявам екипа на Опера Пловдив. Пожелавам успех на фестивала . Пловдив е наистина утвърдена фестивална дестинация и когато се заговори за събития и фестивали – Пловдив е градът, за който се говори най-напред, И това трябва да ни прави горди“, каза изпълнителният директор на Фондация Пловдив 2019 Кирил Велчев. OPERA OPEN 2022 e част от програма „Наследство II“ на Пловдив – Европейска столица на културата 2019.
Специален гост на пресконференцията бе световното име в хореографията Лео Муич, който заедно с екип от Хърватската опера в Загреб е в Пловдив, за да постави балетния спектакъл „Ана Каренина“ – първата премиера от програмата на OPERA OPEN 2022 на Античния театър.
Той разказа за работата си с международната балетна трупа на Опера Пловдив, за процеса на работа и впечатленията си от града и древната сцена на Античен театър Пловдив.
Детайли и акценти от програмата на OPERA OPEN 2022 бяха представени от директорът на Опера Пловдив доц. Нина Найденова, артистичният директор на Опера Пловдив Лучано Ди Мартино.
Фестивалната платформа OPERA OPEN 2022 на Античния театър продължава политиката да представя мултижанрова програма с участието на световни гост-артисти. Основен приоритет на екипа е развитието на международен оперен туризъм в България, съчетаващ по уникален начин живото музикално изкуство с античното наследство на Пловдив по примера на европейските фестивали с древни открити сцени.
Акценти в програмата през 2022 година са премиерите на балетния спектакъл „Ана Каренина“, на операта „Набуко“ и завръщането на спектакъла „Орфей и Евридика“, гледан от над 7000 души през 2019 година и затвърдил името на Пловдив като Европейска столица на културата. На Античния театър отново ще представят своя талант гост-артисти с международна кариера като Стефано Пода, Лео Муич, Хосе Кура, Карлос Алмагер, Михал Знаниецки, Урсула Хорнер, Красимира Стоянова, Марта Петкова, Кирил Манолов, Мартин Цонев, Мария Радоева и др.
Селекцията на OPERA OPEN през 2022 година е под наслов „Различният свят“ и включва заглавия, зареждащи с вяра чрез пречистващата сила на изкуството – от тържеството на светлината в спектакъла „Орфей и Евридика“ на режисьора Стефано Пода, през превърналия се в химн за свобода еврейски хор в „Набуко“, през възмездието над порока в „Дон Жуан“ на Моцарт до силата на саможертвата в името на човечеството в спектаклите „Исус Христос Суперзвезда“ и „Мария от Буенос Айрес“ на Веселка Кунчева. Своеобразен „вход“ към различния свят, за който артистите мечтаят, ще бъде откриващият Концерт за мир на „Детският хор на България“ на 19 юни, в който над 400 деца от цялата страна ще отправят своите послания чрез песен.
Творчески връх за целия колектив на Опера Пловдив ще е премиерният балетeн спектакъл „Ана Каренина“ на 26 юни, в който литературният шедьовър среща въображението на велик интерпретатор-хореограф – Лео Муич. Артистът е поставил свои хореографии за солисти в Американския балетен театър и Парижката опера, както и танцови номера в Щатсбалет Берлин, Национален театър Токио, Националните театри в Унгария, Словения, Хърватия и Сърбия. В постановката със солисти Марта Петкова, Никола Хаджитанев и Емил Йорданов си сътрудничат балетните трупи на Опера Пловдив и на Македонската опера и балет в Скопие. Значителна роля в спектакъла е отредена на Оркестъра на Опера Пловдив, който интерпретира гениалната музика на Чайковски под палката на маестро Диан Чобанов със специалното участие на виртуозната цигуларка Лия Петрова.
Премиерното заглавие „Набуко“ от Джузепе Верди се разглежда от постановъчния екип на режисьора Нина Найденова като притча за силата на вярата, твърдостта и упованието за избавление. Заглавието с прочутия хор на поробените евреи днес звучи по-актуално от всякога на фона на световните кризи. Експерти по специални ефекти от киноцентъра в Бояна ще помогнат за внушителното пресъздаване на разрухата в библейския епос. За ролята на Захария е поканен един от добрите български баси на нашето време Мартин Цонев, който от години работи за най-известните оперни театри в Германия. На сцената на Античния театър ще си партнира с любимците на фестивалната публика Кирил Манолов, Таня Иванова и Мария Радоева.
След успешното представяне в Солунската Концертна зала – един от най-големите културни комплекси в Гърция, на 7 юли на Античният театър се завръща „Дон Жуан“ от Моцарт на режисьора Михал Знаниецки. На 24 август зрителите ще могат да съпреживеят отново драматичната история на Тоска, разказана на фона на огромен паднал ангел, в изпълнение на премиерния солистичен състав от 2021 година – Таня Иванова, Хосе Кура и Карлос Алмагер. В началото на септември за първи път на Античен театър ще бъдат представени и спектаклите на Веселка Кунчева „Исус Христос Суперзвезда“ от Андрю Лойд Уебър и Тим Райс и „Мария от Буенос Айрес“ от Астор Пиацола.
В рамките на фестивала от 22 до 26 август ще се проведе Първият международен конкурс за млади тенори „Гласът на Камен“, чиято заключителна гала ще бъде на Античния театър със специалното участие на диригента Хосе Кура и примата Красимира Стоянова.
Отново за първи път от 4 до 12 юни ще стартира и Графити OPERA OPEN – селектирана програма от спектакли и концерти за млада публика на алтернативна сцена в двора на филиала на Техническия университет в Пловдив (бивш Френски колеж). Основен акцент ще е премиерата на хитовия мюзикъл „Fame” (Слава), който ще бъде музикален празник за завършващите училищни класове.
През 2022 година OPERA OPEN на Античния театър ще е партньор на „Нощ на звездите“ на Фондация „Енчо Керязов“ на 1 юни, джаз проекта „Соната 57“ на Сдружение за Култура и Образования Милчо Левиев на 15 юни, и на концертите IL VOLO SING MORICONE на 11 юли и LAIBACH на 17 септември.
Билети за заглавията от OPERA OPEN 2022 без партньорските проекти се продават онлайн в мрежата на Ивентим. За поредна година политиката на Опера Пловдив е да предостави билети на достъпни цени от 20лева като и пакетни отстъпки за редовните зрители и туроператорите.
OPERA OPEN 2022 e част от програма „Наследство II“ на Пловдив – Европейска столица на културата 2019.