Размисли и страсти в местния парламент относно бъдещето на галерията на Гладстон
Снежана Фурнаджиева сравни хората от екипа на ГХГ със статисти и се обърна към съветниците с „ Вие се превръщате в убийци”
Слави Георгиев: Не може НПО да стопанисва инвестиция за 5 милиона лева. ДПХ няма право на търговска дейност в залата
Галерията беше място, в което се събирахме да пушим цигари. Когато ДПХ стопанисваше тази зала тя беше в твърде неугледно положение, допълни съветникът
Адв. Георги Колев: Не виждам какво общо има творческият акт с една зала
Иво Дернев
„Вие се превръщате в убийци”. Така председателят на Дружеството на пловдивските художници Снежана Фурнаджиева се опита да убеди общинските съветници да не подкрепят предложението новата галерия на Гладстон да бъде предоставена за управление на Градска художествена галерия в последната сесия от този мандат на местния парламент. В изказването си от трибуната шефката на творческата организация нападна хората от екипа на ГХГ, като ги нарече статисти, които „ имат осем зали и дори не могат да ги обиколят”, което не направи добро впечатление на никого в ОбС. Особено на директора на градската галерия Красимир Линков, който въпреки всичко се въздържа да коментира думите на колежката си Фурнаджиева, поискала ключа за изложбената зала от кмета още на миналата сесия. Иван Тотев обаче не се въздържа от коментар. „Снежана Фурнаджиева подценява способностите на Градска художествена галерия да управлява такова пространство. Много грубо изказване”, каза градоначалникът.
Дебатът по точката от дневния ред се разгоря далеч преди изказването на Фурнаджиева, след като още в началото на сесията се разбра, че ДПХ е завело дело срещу общината в Районен съд и е поискало свалянето на днешното предложение от дневния ред. Същото направи и Стефан Послийски с мотив, че въпросът със стопанисването на новата галерия трябва да се обследва обстойно като се изслушат и двете страни- ГХГ и ДПХ. „Защо днес с лека ръка лишаваме Дружеството на пловдивските художници от възможността да управлява сградата. Искаме да видим план за управление от Градска художествена галерия, да чуем и двете страни. Въпреки че е странно, че въобще говорим за две страни”, отбеляза Послийски.
Кметът Тотев излезе и обясни, че има общинска сграда с всички необходими документи и за да функционира тя трябва да е към някое звено в общината. „В момента това, което единствено искаме, е да си продължи процедурата, за да приема сградата събития и публика. Това не отменя дебата за бъдещето на обекта. Решението за него много вероятно е да се вземе от следващия управленски екип в общината и следващия общински съвет. Просто имаме сграда, която трябва да има стопанин в момента. Още на следващата сесия може да се вземе решение, с което местният парламент да я предостави на когото си поиска”, обясни Иван Тотев.
Той отбеляза, че миналата седмица са спрели тока на галерията, тъй като още не е прехвърлена партидата. „Аз като кмет нося отговорност за това тази галерия да функционира в този момент и да има стопанин. Ако някоя картина падне на главата на някого кой ще носи отговорност за това? Днес не е възможно сградата да бъде прехвърлена на ДПХ, тъй като е публично-общинска собственост на този етап”, допълни кметът.
След него съветниците приеха почти единодушно да изслушат на микрофон Красимир Линков и Снежана Фурнаджиева.
Първи на трибуната на местния парламент излезе директорът на Градска художествена галерия. Той обясни, че няма нужда да обяснява как ще стопанисва изложбената зала на Гладстон, тъй като тази дейност е основно задължение на градската галерия от създаването й и всеки в залата би следвало да има наблюдения върху нея с посещенията си в другите зали на ГХГ.
„Екипът е от подготвени колеги, които и в момента организират изложба в галерията на Гладстон. Тази зала е многофункционална и може да се ползва за всякакви културни събития. Трябва да е дом за различните видове изкуства и за всички творци. Залата изисква сериозна грижа и сериозна сума за издръжка, както и голям екип, който да се грижи за нея. Само поддържането на климатичната инсталация и техниката в сградата е разход от 1000 лева на месец. Залата трябва да има четирима души екип гидове, които да развеждат и обясняват на публиката. Галерията има нужда от един уредник или мениджър, който трябва да търси изложби, артисти и събития, които да правят така, че да се издържа тя и да работи с разширено работно време. Нужно е техническо лице, както и ежедневен чистач”, изброи Красимир Линков. След което се обърна към Фурнаджиева и другите художници в залата.
„Не казвам, че колегите не трябва да имат дом. Но художникът създава картини, критикът пише за него, търговецът продава, а музейният работник, каквито сме ние, се занимава с музейната дейност. Крайно време е това да се разбере от колегите художници”, каза Линков.
Веднага след него пред старейшините излезе Снежана Фурнаджиева. „45 години управляваме тази зала. Разликата е, че ние разчитаме на собствените си средства. Не са ни нужни десет човека статисти, за да управляваме галерията. Имаме обучен персонал и не е нужно да имаме допълнителни хора, които натоварват бюджета. Имаме всичко необходимо за стопанисването на тази сграда. Тя ни е дадена, защото друга е взета от нас. Новата сграда я създадохме ние, заданието е наше, всяко ъгълче в нея е проектирано от нас”, обясни Фурнаджиева.
После уточни, че ДПХ има бизнес план на база този, изготвен от тях през 2017г. „Покриваме нуждите си чрез членски внос, чрез продажба на картини, чрез реализиране на проекти. Сега нашите изложби са на улицата. Когато нямаме дом дружеството се разпада, а те ( бел.авт. ГХГ) имат 8 зали и дори не могат да ги обиколят”, допълни Фурнаджиева.
Общинският съветник Пепа Деведжиева я попита дали само материалният интерес е разделителната линия между дружеството и ГХГ. „Ние няма да се присъединим към ГХГ. Ако вземете това решение днес вие се превръщате в убийци. Защото дружеството се разпада без дом”, заяви председателят на ДПХ.
След изказването й пръв пред колегите си застана Слави Георгиев, който подчерта, че ще говори в лично качество.
„Изложби на ДПХ трябва да има. Те трябва да ползват изложбените зали безвъзмездно. Но не може НПО да стопанисва инвестиция за 5 милиона лева. Може само общината да го прави. Въпреки всичките ни критики през годините, няма в Пловдив по-добър оператор за подобни пространства от общината. Пример в това отношение е Дома на културата, който се менажира много добре”, подчерта Слави Георгиев.
Съветникът обясни на хората от ДПХ в залата, че е прочел в детайл бизнес плана им и го определи като нереалистичен. „ Вие нямате право на търговска дейност в тази сграда, тъй като е публично- общинска собственост. Не можете да покриете разходите. А това някой да ползва, а друг да плаща, свърши на 10 ноември преди 30 години. Имате прекрасни възможности- изложбени зали и галерии, които да ползвате безплатно и безвъзмездно. Духовният живот на едно дружество не зависи от това дали то се разпорежда с една сграда. Израснал съм на Гладстон и мога да кажа, че галерията беше място, в което се събирахме да пушим цигари. Когато ДПХ стопанисваше тази зала тя беше в твърде неугледно положение, не изглеждаше добре. Сега аз искам гаранция за тези пет милиона лева средства от общинския бюджет, инвестирани в новата зала”, категоричен бе Слави Георгиев.
Зад думите му застанаха кметът Иван Тотев, определил изказването му като изненадващо дясно, председателят на ОбС Савина Петкова и вицето й Пепа Деведжиева.
„Не виждам какво общо има творческият акт с една зала. Ами творците, които не са част от това дружество. Общината е медиатор на всички спорове в арт средите. Общината е тази, която трябва да стопанисва тази сграда”, подчерта адв. Георги Колев.
Намеси се и Камен Шишманов, който обяви, че с гласуването на предложението днес местният парламент не спазва подписаният с ДПХ меморандум, в който е вписано, че след построяването на галерията тя ще бъде предоставена за безвъзмездно ползване на дружеството. Иван Тотев обаче отговори, че общинският съвет не престъпва духа на въпросния меморандум с решението си днес, тъй като в него е записано „ползване”, а не „стопанисване” или „управление”. Кметът припомни на Фурнаджиева, че дружеството е нямало пари да си плати наема от 200 лева и е издържало залата с пари от общината чрез културния календар.
В дебатът се включи и Савина Петкова, която застана зад всяка дума на Слави Георгиев и направи юридически анализ на внесената от ДПХ искова молба, на базата на която която приканва съветниците да спрат гласуването на днешното предложение. „ Да, има внесена искова молба в Районен съд, която няма да конкретизирам дали е основателна и дали въобще ще бъде разгледана. Но към този момент няма съдебно производство, няма образувано дело. Така че днес ние можем да вземем решение. Тази зала вече трябва да има стопанин”, каза в последната си сесия като председател на местния парламент Савина Петкова.
След това се пристъпи към гласуване първо на предложението точката да отпадне от дневния ред. То бе отхвърлено. В крайна сметка старейшините предадоха за управление залата на Гладстон на Градска художествена галерия с 26 гласа „за”, 10 „против” и 2 „въздържал се”. Интересното в гласуването бе това, че иначе самоопределящите се като десни в общинския съвет представители на Кауза Пловдив гласуваха „против” предложението галерията да се предаде на ГХГ. Мнение по темата нямаше единствено кандидатът им за кмет Николай Бухалов, който се въздържа. Съветниците от партията на Георги Титюков гласуваха така, вероятно защото в листата им за предстоящите избори е художникът Жорж Трак, който държи изложбената зала да се управлява от ДПХ, чийто член е.
Ей, Ивчо, само две публикации посветени на мен! Виждам, че много те вълнувам! Пий си хапчето и хайде напиши още една де, не ме разочаровай!
Иво,насрал си се срази статия
Извадил си само това ,което ти върши работа срещу председателката!Колко ти платиха за тази лайнарска статия!Много ниско падаш вече мина дъното-тъжна история си брат!Гледай си заведението! Айде по една бира!
Ясно е че ГХГ ще стопанисва Гладстон. Но е време жалкоят некадърен Линков да бъе заменен от някой, който има поне малко представа от изкуство и мениджмънт на галерия.
„Художникът създава картини, критикът пише за него, търговецът продава, а музейният работник, каквито сме ние, се занимава с музейната дейност.“ /цитат/. Теоретично е вярно. Само до първата запетая. Практически това твърдение е нонсенс за ГХГ Пловдив, защото там няма НИТО ЕДИН музеен работник. Един изкуствовед, един художник, няколко възпитаници на АМТИИ и всички останали назначени по неясен за никого принцип. Странно кого има предвид Красимир Линков под музеен работник, те не са музей, а са галерия и там има различни правила от музеите. Някой да е прочел поне една научна статия от музейните работници на ГХГ. Да са провели поне една научна конференция и т.н. и т.н. да не губим времето на отегчения без туй читател….