Как Виенската филхармония стана „две флейти с два тромбона” в Общински съвет- Пловдив

Виенската филхармония вече е формация „Две флейти с два тромбона”, след дебата при приемането на културния календар в Общински съвет днес. Така бе определен най-прочутият оркестър в света, който това лято се очаква да зарадва феновете на класическата музика на живо под тепетата във формат от над 80 музиканта, от съветника от ВМРО Владимир Кисьов. Той попита какъв ще е ефектът от разходването на 100 хиляди лева за такъв концерт в града.

 „Много съм изненадан как се отпускат огромни пари за неща, които никакъв ефект. 64 хиляди лева за Международна конференция за реставрация на мозайки. Една такава конференция може да се направи онлайн. Даваме по 400 лева да си празнуваме нашите патрони празниците, а същевременно за някакви мероприятия, които не знам какъв ще бъде ефектът, ще давате по 20 хиляди лева. Заложили сте 100 хиляди лева само за Виенската филхармония. Смятате ли, че със 100 хиляди лева като докарате две флейти с два тромбона ще се получи необходимия ефект”, обърна се Владимир Кисьов към заместник-кмета по култура Пламен Панов малко преди да бъде гласуван културния календар.

Той бе приет с 43 гласа „За”, трима се въздържаха, а единствен против гласува Константин Георгиев от Кауза България. Именно той откри дебата по точката, който логично стигна до „партията майка” и „спасяването на българските евреи”.

„По какъв начин чрез този календар ще популяризира културата на Пловдив по света?”, попита Георгиев зам.-кмета Пламен Панов. И изброи ред одобрени проекти, които лично го озадачават и поиска уточнения относно бюджетите им и времето на изпълнението- „Международния ден на майчиния език”, форматите „Арт Позитив” и „Пловдив Вайбс”, фестивалът „Пловдив Древен и вечен”, Народният събор в Лаута, „Пловдив- столица на песента”, „Пловдив е музика”, „Капана фест”. И разбира се завърши със Седмицата на съвременното изкуство, срещу която остро възропта по-рано през годитата.

„31 500 лева за определени за Седмицата на съвременните изкуства. Отново ли проектът е нареждането на кофи и други елементи по центъра, или има и нещо друго този път?”, попита съветникът, визирайки инсталацията „Връзки“ на Севдалина Кочевска, която го провокира тази година.

„Благодаря, г-н Георгиев, че тази година сте определили време да прочетете календара. За да можем да дебатираме преди нещо да се случи, а не постфактум, което е похвално за вас и дебата за културата в града”, обърна се Панов към общинския съветник от „Кауза България”. И обясни, че Пловдив продължава да бъде лидер в страната в инвестиции в културно съдържание. Той увери Георгиев, че празни зали няма за всяко едно от културните събития.

„Мога да ви уверя, че събитията, които аз посещавам, а вие не, всъщност, има много хора, които са извън Пловдив и дори чужденци. Давам ви пример- последният фестивал One Dance Week, който е свързан с темата за съвременното изкуство, за което вие много често говорите”, добави Панов. У уточни, че когато културните оператори представят културния си продукт за финансиране, той трябва да е добър откъм съдържание, но и да бъде добре рекламиран от тях. Като допълни, че самите проекти имат бюджети за реклама.

Зам.-кметът се спря поотделно и на всеки един проект, посочен от Константин Георгиев. „Кои сме ние да курираме изкуство”, коментира Панов критиките на съветника относно отделните проекти.

Спря се конкретно и на Седмицата на съвременното изкуство. „Този формат е поставил темата за съвременното изкуство в Пловдив. Да,този формат се курира от Емил Миразчиев. Да, ако ние днес се изкажем „Това проектът с кофите ли е”, вие виждате кофи, аз виждам друго, третият вижда трето. Ако ние в тази зала кажем, че Седмицата на съвременното изкуство е лошо какво ще направим- ще забраним в Пловдив да се зароди следващата Веселина Сариева. Ако се интересувате, и в момента има много млади автори, на които ние сме длъжни да обърнем внимание, които са известни в Европа, те правят впечатление”, заяви Панов. Като  допълни, че културният сектор в момента бедства и трябва да бъде подкрепян всячески.

Твърдо зад Културния календар застанаха групите на ГЕРБ, БСП и Демократична България. Те подкрепиха Пламен Панов и екипа му и на микрофон.

„ Културният календар е един адекватен продукт”, заяви Владимир Славенски от ДБ.

„Не съм привърженик на съвременното изкуство, но то трябва да присъства в културния календар, има място в Пловдив”, каза и Николай Радев от БСП.

„Малко се чувствам като сираче тук, като съвременно изкуство”, влезе в дебата актрисата Ивана Папазова от „Съюз за Пловдив”. Тя отбеляза, че хората, които отговарят за подбора на проектите в Културния календар са изключително отговорни и коректни. Тя предложи, когато останат последните проекти преди одобрение, да има лична среща с разширената комисия и вносителите на проектите, които да ги защитят

Славенски предложи в него да бъдат вкарани отбелязване на 1 февруари, Денят в памет на жертвите на комунистическия режим и 28 август- годишнина от кончината на Цар Борис III Обединител. Предложението му, както се очаква, провокира политически дебати и в крайна сметка не бе прието от местния парламент.

Председателят на ОбС предложи в оценяването и структурирането на културния календар да бъдат включени повече общински съветници, като това стане с промяна в наредбата, която регламентира културния календар.

Думата отново взе Константин Георгиев, за да заяви подкрепа на идеята за промяна в наредбата. И пак върна топката към Пламен Панов и темата за Седмицата на съвременните изкуства, като попита какви дейности има предвидени в нея.

„Благодаря ви г-н Георгиев за това, че продължавате да сте високо ангажиран към културния календар на града. Аз, между другото съм спортист, тичам, играя футбол. Аз ще пледирам в промяна в наредбата за спорта”, контрира Панов съветника.

След гласуването и приемането на културния календар, правото си на думи за отрицателен вот взе Константин Георгиев.

„ Самият дебат и гласуването показа кой къде го стяга шапката. На печелившите- честито. Доста ми напомня приказката „Доктор Охболи”, заключи Георгиев.

Exit mobile version