Не „ЗАЕДНО”, а „Развод по пловдивски” в местния парламент?

Нечувано: Политици призовават творци за единение  

Асен АсеновЕмил МиразчиевНие имаме търкания тук, в тази зала, но когато трябва да гласуваме нещо важно, всички сме заедно. Гласувайте заедно и вие, обединете се и вземете решение в името на културата. Времето и хората ще определят кое е стойностно и кое не, кое е по-доброто, не ние, не сега. Апелирам за диалог. Така съветникът от Патриотичния фронт Стефан Пуслийски се обърна към тотално разединената творческа общност на Пловдив на днешното заседание на местния парламент. Думите му сякаш предадоха същината на днешния ден в ОбС- творците се караха пред политиците, а вторите призоваваха за единение. Нещо нечувано и невиждано. Пуслийски взе думата след лют дебат от трибуната между самите представители на културния сектор, който изненада дори свикналите на всякакви разделителни линии и скандали покрай тях политици. Те, в голямата си част, призоваха това Заедно да бъде наистина припознато от арт гилдиите и да се работи за него, а не да се върви в обратната посока. Тъй като има опасност да бъде провалена голямата цел- 2019-та година, когато ще сме Европейска столица на културата.

Снежана ФурнаджиеваСловесната битка откри Емил Миразчиев, който в последствие написа #Оставка с червен спрей на входа на общинския съвет. Тук чуваме политици, които не разбират областта на културата. Не делете заради Заедно. Нужен е широк поглед на културните процеси. Имам усещането, че този проект Европейска столица на културата не е залък за Пловдив през 2019. Дайте сериозен капитал на младите да правят проекти, обърна се към съветниците и представителите на администрацията той. Художникът и организатор на множество събития за съвременно изкуство алармира, че онова, което артистите искат като финансиране, се орязва поне с десет пъти от хората, които подреждат културния календар. Този календар не трябва да се ползва като лост за политическо влияние. Не можем да продължаваме по този начин. Трябва да се гонят европейските стандарти, заяви от трибуната Миразчиев.

Щафетата поде Снежана Фурнаджиева от Дружеството на пловдивските художници. Не съм тук да се оплаквам. Но трябва да има равнопоставеност между творческите гилдии, а не едни да се толерират за сметка на други, каза тя, визирайки Асен Асенов и събитията му. Нямам нищо против него, нека работи в града, но при нашите условия. Орежете му от календара две от събитията и му намалете финансирането с 80 процента, защото при такива условия работим ние, отбеляза Фурнаджиева.

Дойде ред на самия Асенов да излезе пред местния парламент и да заяви позицията си. Да, трябва да има равнопоставеност. И тя се изразява в съфинансирането. Това е европейското измерение, подчерта той и изброи организациите, от които идва съфинансирането на Едно в трите фестивала на платформата. С това той подчерта, че средствата от общината са един неголям процент от общото, което събитията му вкарват в града под формата на съфинансиране. Не сме безразлични към това, което коментират и мислят другите. Но ние сме първата организация, която е отворена към европейската съвременна култура. България все още не е отворена в тази посока. Нека ви попитам нещо. Ако в Пловдив дойде голяма културна организация, която може да привлече няколко милиона евро, трябва ли тя да получи 1 % общинско съфинансиране, обърна се той и към представителите на културния сектор и към политиците в залата.

Валери КьорлинскиВ диалога влезе и Валери Кьорлински. Той подчерта, че културният календар и Пловдив 2019 са напълно различни неща. Ние работим за надграждане. Програмата на Пловдив 2019 и нейното изпълване със съдържание тепърва предстои, обясни директорът на фондацията. Той допълни, че най-важното е да се разбере, че Пловдив ще е Европейска столица на културата, а не Национална столица на културата, че мащабът е напълно различен и че трябва да се говори най-вече за качество.

Нина НайденоваНие сме в условията на пазара на култура. Приемете тази дума пазар, защото такава е ситуацията, в която работим. Пътищата са много и са различни. Ето, и ние излязохме на улицата. Разнообразието за много хора е страшно, но то е развитие, каза директорът на пловдивската опера Нина Найденова. Тя обърна внимание на думи на Фурнаджиева, която за пореден път атакува формите на правене на култура в градска среда и младите хора „които обикалят по улиците с бири в ръка”.

За реплика за втори път пред всички се изправи Миразчиев, който атакува Асен Асенов за думите му. Пълна измислица е, че неговата е единствената организация с европейско измерение, че само тя е обърната към съвременната европейска култура, заяви той. Захапа и Валери Кьорлински, като заяви, че културния календар и Пловдив 2019 трябва да се движат в синхрон.

След културните страсти дойде ред и на политическите. Слави Георгиев от ПФ поиска фестивалите на Едно да бъдат орязани драстично, като всяко от събитията да получава по 19 хиляди лева, вместо 99 000 лв. Това, което Едно вади като продукция, не отговаря на това финансиране. Това е личното ми мнение. 19 хиляди лева е реалната сума, която г-н Асенов заслужава за това, което прави, заяви Георгиев. Той предложи още да бъдат орязани рязко средствата за световното първенство по Бийтбокс, а с 30 хиляди лева да се увеличи финансирането на фолклорния фестивал. Да се повиши субсидирането за детските творчески състави с 25 бона. Пловдивската култура не е бизнес, заяви от трибуната Слави Георгиев. В последствие, предложенията на съветника от ПФ бяха отхвърлени с гласуване. Кой и на какъв принцип оценява проектите в културния календар, попита Пепа Деведжиева и поиска преразглеждането му.  

Вече не чувам „Рисуваме”, а „Правим проекти”. Вървим упорито в посока да провалим Пловдив 2019. Много трудно е да оцениш културата и стореното от артиста. Да, проблемът е в критериите, които ние, политиците сме създали. Така че трябва да ги променим и да създадем точни и ясни правила за кандидатстване за финансиране, заяви Николай Радев.

След гласуването и след цялата словесна патаклама у всички остана неприятния вкус, че ако се продължава в тази посока, каузата Пловдив 2019 наистина може да се сгромоляса шумно и да претърпи пълен провал. Това „ЗАЕДНО”отново звуча като „Развод по пловдивски”. И че докато не бъдат изгладени противоречията и проблемите, вървенето в посока сакралната 2019-та ще е все по-трудно и по-трудно. Пътят е нагоре, затова е стръмен. Има сериозна опасност тежестта на страстите и конфликтите да ни повлекат надолу.   

Exit mobile version