Пловдивски синдром: Има конкурс, има проблем!

Разследване

Така трябваше да изглежда още преди година и половина зоната пред Дома на културата Общината забрави да преобрази площада пред Дома на културата, като така саботира собствения си архитектурен конкурс  

Проектът на спечелилите идейната надпревара архитекти от Ателие 3 трябваше да бъде реализиран още през лятото на 2015г.

Победителите в конкурса получават първи отговори на множеството си официални писма едва този януари

Така се обезсмисля идеята за конкурсното начало, демотивират се колегите, коментира арх. Георгиева от Ателие 3

Няма заложени средства в бюджета за зоната пред „Борис Христов” и тази година

Иво Дернев

Виждате ли полилеи, висящи на стоманени въжета, градски мебели, нови настилки, осветление и озеленяване в площадното пространство пред Дома на културата? Разбира се, че не, ще отговорите вие. А ние ще допълним: „А би трябвало!”.

Очевидно и граждани, и администрация забравиха за архитектурния конкурс, обявен по поръчка на самата община през 2014г., който целеше да преобрази облика на зоната пред „Борис Христов”. Конкурсът завърши в началото на 2015-та, победителят бе избран от жури малко по-късно, а в последствие посочената за най-добра архитектурна идея на Ателие 3 бе подкрепена и от мнозинството в общинския съвет. Това се случи на сесия на местния парламент в края на май 2015г. „От днес стартира процесът по изготвяне на работен и технически проект, като администрацията ще сключи договор за тези дейности с Ателие 3”, писахме преди година и половина веднага след сесията тогава. Избраният проект на победителя в надпреварата трябваше да бъде реализиран до края на лятото на същата година.Към днешна дата обаче не е направена нито една стъпка в тази посока. Защо ли?

Арх. Станкушев от журито в конкурса представя проектите пред общинските съветници на сесията през май 2015г.Щастлив съм, че архитектурните конкурси навлизат като практика в Община Пловдив, отбеляза доволен след гласуването през 2015г. в ОбС арх. Станкушев, който бе част от журито. Днес, година и половина по-късно, думите му трябва да звучат като звучен шамар в лицето на администрацията, тъй като случилото се в двата така бурно рекламирани архитектурни конкурса в последните три години може да се определи с една дума. Провал. Прах в очите се оказа големият международен конкурс за Площад Централен, чийто резултат на практика ще остане само върху чертежите на португалското архитектурно студио Фора. Общината в момента движи някакъв проект за преобразяване на Централен, но никой не знае какъв е той. Сигурно е едно- няма да има нищо общо с идеята на португалците. Конкурсът за пространството пред Дома на културата трябваше да бъде като успокоително хапче за разочарованата от международната надпревара архитектурна гилдия. Но резултатът от него към днешна дата е още по- разочароващ. Имаме избран победител и проект, но той не се реализира. Припомняме още, че става въпрос за 100 хиляди лева, а не за милиони.

Беше добро желание на общината. Но, както и в случая с Площад Централен, администрацията така и не разбра, че архитектурният конкурс не е пожелателна ПР акция. Затова и крайният резултат е такъв- два архитектурни конкурса в последните години, и двата изоставени, коментира арх. Любо Георгиев. Той бе двигател на архитектурната надпревара за идеи за нова визия на площада пред Дома на културата по поръчка на Община Пловдив през 2014г.

Архитектите от Ателие 3Свързахме се с арх. Доника Георгиева от Ателие 3, за да коментира казуса. Оказа се, че година и половина след като общинският съвет прие идеята на ателието за пространството пред „Борис Христов”, архитектите все още са на фаза комуникация с кметството. Или по-скоро опити за комуникация. В този период многократно пращахме официални писма до администрацията с молба да ни информират кога възнамеряват да възложат проектирането и да стартира процесът. Дълго време ни отговаряха с мълчание. Нямахме отговори на много от писмата. Получихме такива едва преди броени дни. Имаме отговор от Амелия Гешева, както и отговор от Димитър Кацарски, обясни ни арх. Георгиева. Тя подчертава, че на практика обявяването на идеята им за победител в конкурса и гласовете „За” в местния парламент, правят от конкурса обществена поръчка със задължително възлагане. Тъй като, според регламента на процедурата, това бе и наградата за победителя в конкурса- да извърши проектирането. Така архитектите от Ателие 3 търпят чисто финансови загуби от бездействието на администрацията. Емоционалните пропуски от случващото се обаче са много по-големи от паричните, дебело подчертава, без да скрие разочарованието си, арх. Георгиева.

Отговорите на зам.-кметовете Гешева и Кацарски от този януари са твърде различни. Вицето с ресор култура обобщава, че в бюджета за 2017г. няма заложени 100 хиляди лева за дейности по реконструкция на площадното пространство пред Дома на културата. Което значи, че проектът няма да бъде реализиран и през тази календарна година. Кацарски пък отговаря в писмен вид, че за тази територия върви обжалване на изменение на Подробния устройствен план, паради което не може да бъде направено възлагане на проектиране. От отдела по обществените поръчки пък им съобщават, че ако се влезе в процедура по възлагане на проектиране, от Ателие 3 ще бъдат уведомени своевременно.

Радвам се, че случващото се следи от медията ви. Не трябва нещата да се оставят така. Защото не е редно да се обявяват и организират такива архитектурни конкурси, които разходват огромна енергия и емоции на толкова много колеги, а резултатът след тях е такъв. Така се обезсмисля идеята за конкурсното начало. А това обезкуражава и демотивира архитектите. Те се отказват да участват в такива процедури, виждайки резултатите от тях. Тези процеси влияят пряко и на качеството на промяна на градската среда, каза още арх. Доника Георгиева. Тя не скри, че продължава да се надява проектът на Ателие 3 в крайна сметка да бъде реализиран. И заяви, че ще продължи да търси общината. Ние също.

Очаквайте позицията на администрацията по казуса!

 

Споделете ни във:

6 коментара за “Пловдивски синдром: Има конкурс, има проблем!

  1. Разхубавяването там ПРИКЛЮЧИ с въдворяването на образа на Княз ДРАКУЛА (пърдом, тоя май беше ФРАНКЕНЩАЙНА, ама все тая, карай!) пред входа, та сега напират същите таланти (Цв. Богаташкий, скулптУр) да завземат квадратури пред Библиотеката за ВисокоБлагородни Цели (сякаш баш там не е ПРЕукрасено; стига хубавини, „кмете“ улиците зейнаха!)

  2. А, ясно, къде е кутсузът: АСАН АСАНОВ! Навлекът ша на оправи той нас, как не! „…арх. Любо Георгиев. Той бе двигател на архитектурната …“ Ами пловдивчанстващите софиянски копАлета („Пловдив За Едно“) не са за хубаво се вкопчили да ни цицат и да ни „подобряват“. Къш!

  3. ти снесе ли, мари? комуто и където и когато … ??? пампайците от конкурс Мегдан Централен колко хилядарки им пращаше ОРТАКЪТ за „афторски права“ сякаш неуредени със самото захващане за състезание …

  4. В затвора в единия край има Отдел МИЛИОНЕРИ, където режимът е малко по-специален, надзирателите стъпват на пръсти, НадзирателКите пък са подбрани дългокраки БЛОНДИНКИ. Шампанското -за сметка на данъкоплатеца. То нашенското кривосъдие колкото кривославието ни: мухльото с бялата забрадка щял да дойде до Пловдив за да ПЛЮЕ на 1500 благочестиви подписали петицията и за да ВЪЗХВАЛИ МуТРОПОЛИТ Никола Методиев, изчадие на Комунистическа Номенклатура.

  5. виждаме само новите придобивки на властимащите – скромна къща в Капана на няколко етажа, бизнес център също на няколко етажа и разни подобни, все ЧАСТНИ инвестиции на държавни служители

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.