Парк вместо паркинг пред Тримонциум в алтернативния проект за площад Централен

Актуално Градът Новини Под ножа

Арх. Ирина Дакова предлага колонада от сухи фонтани, подземна връзка между Форум Запад и Форум изток под сградата на пощата, която пък да стане интерактивен музей на Пловдив

Сцена вместо паметник на Гюро Михайлов предвижда разработката й

Проектът ми е много по-детайлен от това, което видяхме в Дома на културата, сравни тя идеята си с тази на арх. Румяна Пройкова

Смята, че проектът, който вече се реализира, няма да реши проблемите на зоната и няма да подобри градската среда

Иво Дернев

Арх. Ирина Дакова представи авторското си виждане за реконструкция на площад Централен като алтернативен проект на разработката на арх. Румяна Пройкова. Тя презентира дипломната си работа, изготвена през 2015г. , с която печели първа награда на конкурса организиран от Дружество „Архитектурно наследство“ към Съюза на архитектите в България за дипломен проект в сферата на „Опазването на архитектурното наследство“. Събитието събра дузина архитекти и активни по темата граждани в залата на КАБ- Пловдив. „Проектът ми е много по-детайлен от това, което видяхме в Дома на културата”, заяви арх. Дикова. Тя разкри, че се е срещала с арх. Румяна Пройкова след нейната презентация преди три седмици в „Борис Христов”, като уточни, че няма как да извършват съвместна дейност на този етап.

Разликите между двата проекта са видими. Арх. Дакова предлага много по-сериозна интервенция в средата, но твърди, че идеята й не е твърде сложна за реализация. Разработка й обаче няма никакви финансови параметри и не е ясно каква би била инвестицията за реализирането й.

„За мен проблемите на зоната са няколко и все съществени- липса на собствен облик, пространствата са разнородни и не комуникират едно с друго, разкритата археология не е подходящо експонирана и добре социализирана. Площадът всъщност е място за транзитно преминаване. Лятото там е пек, а през студените месеци духа силен вятър.Новият проект няма да реши тези въпроси, няма да подобри градската среда и градоустройственото положение на площада. Той отново ще има само комуникационна функция”, смята арх. Дакова.

Според нея реализирането на проекта за реконструкцията и ревитализацията на площад Централен трябва да гони няколко цели. Първата е как да бъдат задържани хората там. Втората е да бъде изведена науката и културата при хората. Третата цел е да бъде изградена единна среда, в която археологията и съвремието да преливат в една единна структура.

Една от основните разлики в проекта на арх. Пройкова, по който в момента се работи, и този на арх. Ирина Дакова, е паркингът пред Тримонциум. Идеята на арх. Пройкова е той да бъде намален с 1\3 в полза на пешеходната зона. Младата й колежка обаче е категорична, че паркингът трябва да бъде премахнат и на негово място да бъде обособена паркова зона с пешеходни алеи и археология.

„Площта на мястото за автомобили пред Тримонциум в момента е 1\3 от площта на площадното пространство. Подарили сме това място на колите. Моята идея е паркингът да стане подземен и да бъде под Тримонциум, на ниво -2. Така хотелът ще има и паркинг, и парк под балконите си. В проекта си предвиждам да има една автомобилна алея за временно напречно паркиране за нуждите на хотела с около 30 паркоместа.Смятам, че това място трябва да е за хората, не за колите”, каза арх. Ирина Дакова. Според нея решението за подход към евентуалния подземен паркинг под Тримонциум е да бъде отворен тупика зад хотелската постройка.

Предлага още директно пешеходно преминаване от подлеза на бул. „Цар Борис III Обединител” към археологията. Като се спря подробно на нея, припомняйки, че римският площад е съвпадал почти напълно с днешния. Идеята й е Централна поща, забита в центъра на древния площад, да се превърне в интерактивен музей на Пловдив, като самата сграда ще е комуникационен коридор между разкъсаната археология- Форум Запад и Форум Изток. Пешеходното преминаване ще стане под самата поща, в основите на сградата. Желанието й е на север от Форума, където са Одеона и Библиотеката, зоната да бъде отворена за посетителите и от Главната, и от автомобилния подлез на Гладстон, където пък спирките да станат информационни пунктове.

Проектът й предвижда още голяма сцена на площадното пространство, на мястото на паметника на Гюро Михайлов, който трябва да бъде преместен. Арх. Дакова също предвижда сигниране, но подчерта, че обикновеният човек рядко вижда и разбира разликата в настилките. Затова има идея да раздвижи въображението със стъкло и вода. Колонадата на древния площад ще бъде представена от сухи фонтани, разположени на шест метра един от друг, а античните магазини ще бъдат вдигнати в прозрачен обем от стъкло.

„Искам да изведа историята на Пловдив при хората. Затова предвиждам стъклени обеми за пейки, под които да има експозиция, за да виждат хората какво е било под краката им”, обясни арх. Ирина Дакова. Желанието й е вечер площадът да представлява античен град от светлина.

Представянето й бе посрещнато от аплаузи от хората в залата. Мнозина от присъстващите похвалиха архитектката за разработката й и подчертаха, че това е най-доброто предложение за площад Централен, показвано досега. „Хареса ми много това, че правите връзка между античност и съвремие. Вдигате археологията и сваляте хората в нея”, обърна се към презентаторката един от гостите на събитието.

Арх. Дакова разясни, че за 2019г. всичко от проекта и може да бъде реализирано, без превръщането на паркинга пред Тримонциум в парк и без преминаването под пощата. „Можем да направим така, че след всяка стъпка да имаме възможност да доразвием следващата, без да рушим изграденото. На ниво детайл всяко нещо може да се допрецизира”, допълни в изложението си арх. Дакова.

Главният архитект на район Централен Петър Петров се включи в дискусията, за да подчертае, че най-големият проблем на това място е да решим дали искаме там да има археология или площад. „В това отношение колебание има и тук, и в другия проект. Човек трудно може да определи къде точно е площадът. Трябва да знаем още дали археологическото проучване е приключило. Не може и площад, и археология, защото трудно съжителстват”, каза арх. Петров.

„Може. А и тук не можем да говорим за площад в традиционния смисъл на думата, тъй като наоколо няма сгради. Тук по-скоро можем да говорим за пространство. Площадът за мен е цялата зона. Съвремие и археология в него трябва да се интегрират в едно”, отговори му арх. Ирина Дакова.

Споделете ни във:

Подобни статии

9 коментара

  1. Студенски проекти колкото искаш, въпроса е това може ли да се реализира или само си показват картинки.

    1. Здравейте, Tm! От коментара Ви разбирам, че не сте запознат с фактите, а именно че по времето, когато съм разработвала проекта си за площад „Централен“, ВЕЧЕ от 8 години съм била дипломиран архитект с пълна проектантска правоспособност и също толкова реален проектантски опит (завършила съм УАСГ 2006 г., катедра „Градоустройство“). Всяка част от проекта ми е реализуема на практика, стига да има желание за това!

  2. „…Не може и площад, и археология, защото трудно съжителстват”, каза арх. Петров.
    „Може. А и тук не можем да говорим за площад в традиционния смисъл на думата, тъй като наоколо няма сгради. Тук по-скоро можем да говорим за пространство…“ отговори малката = БРАВА! =
    Ирина Дакова хич няма какво да се вслушва в изкуфяли „капацитети“ и баба-Ягешки „инджинеринги“ щом като е разработила БЛЕСТЯЩ ПРОЕКТ – отвсякъде погледнато (даже и от САБ / ДАН). Нещастният ТъПетров да беше си избърсал гурелите да прогледне, че както малката му посочи: ПЛОЩАД ТУКА НЕМА, ОНО РАЗГРАДЕНОТО БЕЗКРАЙНОТО СКУЧНОТО ОПЛОЧЕНО НЕ Е ПЛОЩАД, даже за Мегдан не става, след като Диктатуратъа на Пролетариата го разгради отвсякъде за манифестации.
    За „форум“ също не може да се говори докато не бъде . . . намерен с разкопки. Досегашните дупки / копки тук таме не доведоха до артефакти заслужаващи анастилоза. ПолитКОРЕКТНОТО кудкудякане от (безкористно заинтересовани) „ГлавРеставраторки“ за величествени хубавини в оперетен стил звучи комплексарски, кухо, мижи да те лажем.
    Радамеси и ГладиаторКи не щем.
    Логиката на това пространство (=GENIUS LOCI=) е да изгребем вековно натрупалия се върху античното ниво провинциализъм и да отворим широко освободената квадратура -и без туй е само на три метра по-долу- под слънцето за всевъзможни артистични доразработки и очовечаване много по-весело и разнообразно.
    Оплочвателната „индженерингова“ далавера БЕЗ ПРОЕКТ е престъпление. Нарушава градо(раз)стройственото законодателство – доколкото го има в РежимаБоБо3

    1. РежимаБоБоТРИ, кретенските „шрифтове“ на ПодАльошата огелпиха изписването и смисъла

  3. ГолЕм смЕх таа сутрин падна, еха = а то смехо било здраве, казва народо.
    Тт критикарят (абе пак шантавите шрифтове на Дернеф как го постигат веднаж да изпише Тт, друг път Тш обърнато; веднаж БоБоз, после се самопоправи на БоБо3 след възражението, че е БоБоТРИ … да се чудиш) халюцинира изобилие от стоденцки проекти, ама не успява да прочете (дотолкова му е грамотността) дали е … изпълнимо или дали били прости картинки. Ми кат’ не знаеш = мълчи си, бе сульо! (Та чак авторката се разтревожи да се защити, вместо да си го презира както му е редът).
    Топката е в корта на КАБ и на САБ сега, след като са гледали ОТЛИЧЕН проект да настоят пред Общината, че ОПЛОЧВАНЕТО Е НЕЗАКОННО. Смотаното чертожничество на арх. БабаРУ Пройкова, продадено на ИНДЖА с намаление представлява прозрачно прикритие на Далавера (подобно на асфалтаджийските престъпления, радост за начинаещи Прокурори!) без никаква яснота и детайл и архитектурна и житейска логика. Не е „проект“ никак. Никакъв „избор“ дали гранит, дали БЕТОН, дали ТЕБЕШИР за оплочването не стои пред Общ. Съвет = това е трик за отвличане на вниманието от същината на ПРОВАЛА.
    Спрете плочкаджията, данъкоплатци!

  4. Забелязват се на снимката на която АКАД. ПРОФ. АРХ. Петров жестикулира, докато авторката се разсейва, че е имало ВИДЕОКАМЕРИ филмиращи това представяне. Следователно:
    ВЕДНАГА ДА СЕ ПУБ ЛИКУВА ЦЯЛОТО ПРЕДСТАВЯНЕ БИЛО НА ЮТЮБ, БИЛО ДРУГОЯЧЕ = И ДА СЕ СЛОЖИ ТУК ПОД СТАТИЯТА ЛИНК КЪМ ВИДЕОТО.
    В „златния фонд“ на пловдивската архитектура запазваме такива ценни документи, както публикуваното от Пловдив24 мънкане на Пройкова (затисната под плочкаджията) в ГДКултурата; и трактатите на Караколев и тем подобни съкровища. Важни са – ЗА ИСТОРИЯТА.
    Лъсва некомпетентността на инджинеринг-ИМПЕРИАЛиста (а явно и неговата продажна меркантилност и орташка лоялност към Пройкова) подписал поръчка за ПЛОЧИ БЕЗ ПРОЕКТ – след като отпреди години е имал блестящата разработка от Ирина Дакова с отличната оценка от ДАНаследство към САБ.
    ЧАКАМЕ ЛИНК КЪМ ВИДЕОТО

  5. Наистина ЗАБЕЛЯЗАНО В ПЛОВДИВ са свършили отлична услуга на Града да изнесат в интернета за вечни времена достъпен отвсякъде този ДОКУМЕНТ . . . за пропуснатите, прахосаните възможности от КлептоКрацията ни.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.