Новата галерия на „Гладстон“ придобива вид

Актуално Гласове Градът Забравеният град

Камък и стъкло по фасадите. Тепърва ще разкриваме по-важното: интериора

Строителите-шегаджии предложиха ново име с надпис върху прашно стъкло: „Бай Х..“

Теодор Караколев

Облицовка от камък и широки стъклени фасади – галерията на улица „Гладстон“, която беше показвана, скривана, обсъждана и оспорвана вече придобива вид. Издигната на мястото на старата постройка, използвана от Дружеството на пловдивските художници, новата – в екстериор – е с доста по-прости обеми и по-малко материали.

Три от фасадите са облицовани в камък, а между тях има остъклени стени. Почти гладка еднообразна каменна стена са направили архитектите към улица „Преслав“. Входът изглежда ще бъде от същата страна, като на старата галерия – откъм ъгъла на малката улица „Виктор Юго“ и „Гладстон“. Този ъгъл е богато остъклен от земята почти до корниза.

Разчупване има само в едната част по фасадата на улица „Гладстон“ с поредица колони, разстоянието между които се смалява с всяка следваща.

Вътрешните изложбени пространства изглежда ще се осветяват от покрива, каквото остъкление се забелязва от улицата.

Галерията не се натрапва с обема си и дори изглежда, че ще остави повече пешеходно пространство пред нея.

За всички останали детайли обаче тепърва трябва да се види крайния резултат. Гладките огромни еднообразни стени със светъл камък са особено неприятни за слънчев Пловдив, особено в пространство без зеленина, като ъгъла на „Гладстон“ и „Преслав“. Това важи не само от гледна точка на удобството на преминаващите хора, но и естетически. Все пак архитектите може да имат идея за сградата, за която не знаем – за озеленяване или друго решение за тази фасада.

Същото важи за останалата част от сградата, която тепърва ще придобие вид, лице и стил. За момента само можем да предполагаме крайния резултат.

Особено важно в случая обаче са интериорните пространства и най-вече – изложбените площи. Интериорната част за момента е затворена, в активен строеж. Къде, какво и как ще има вътре – никой публично не знае. Очакванията и базата за сравнение е старата сграда на „Гладстон“, която също имаше своите недостатъци, които можем да сравняваме и оценим дали са преодолени чак при завършен проект на актуалната галерия.

Некоментиран въпрос остава и името на пространството, което публично все още наричаме „галерията на улица Гладстон“, дори вече и не „на Дружеството на пловдивските художници“, тъй като отговорите на кмета Иван Тотев дали ДПХ ще продължи да е управител там не са категорично.

Забелязахме обаче намигване по въпроса. Дали с идея да предложат ново име или не, но на прозорец от фасадата се вижда надпис „Бай Х…“, вероятно оставен от строител върху прашно стъкло на втория етаж. На фона на мистерията около решението за събаряне на старата сграда, мистерията около строителството, вида, тайния дизайн и решения за архитекти, визия и управление на скъпото съоръжение, може би това име си пасва.

Споделете ни във:

3 коментара за “Новата галерия на „Гладстон“ придобива вид

  1. Тази сграда е като кашон. Пълен провал-особено ъгъла към Ул. Преслав. Провал за всички навързани в схемата: възложител-кмета с тъпата му процедура, за проектанта-като не можеш-ще си носиш кръста, за съроителя- ГБС-алчни и не им пука

  2. То мавзолея едно време беше по-красив от колкото тоя кашон исран в центъра на града.Особено към ул.Преслав -пълен РЕЗИЛ!!! Тоя който го е мислил да ходи да си връща дипломата. Язък за Европейската Столица на Културата…

  3. Можеше да е и по-зле, ако и да мяза на кашон. Чужда е на средата обаче, а най-интересното е, че проектът и проектантите бяха засекретени. Но Голямата базилика ще е още по-зле. Тя също е възложена без конкурс. И площадът е зле, и той без конкурс, върнаха ни във времената на Кочо Гяуров, без паметник на Петър Ченгелов, но с дупка. Носете си чадъри за слънце.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.