Подтепето

айляк

11 Май, 2018

Чужди артисти за Марица: Изумително място! Къде са хората?

Искат да социализират Марица с изложби, инсталации и арена за традиционни игри

Впечатлени са от дивата природа и от биоразнообразието, искат да запознаят пловдивчани с тях

Артисти от Германия, Португалия, Румъния и Дания представиха идеите си за социализирането на река Марица и остров Адата с инструментите на културата. Матиас Гарф от Германия, Ана Бротос от Португалия, Алин Танаса от Румъния и Нина Йоргенсен от Дания са от няколко дни в Пловдив, в рамките на резидентната програма ADATA AiR на „Пловдив 2019”. Те са сред първите творци, които гостуват на града в инициативата на фондацията, която се реализира в партньорство с Гьоте-институт България и Полски институт в София. Четиримата разказаха за впечатленията си и идеите си за художествени проекти, насочени към реката и острова, които евентуално да бъдат реализирани през 2019г., като част от специалната програма АДАТА в рамките на Европейска столица на културата, пише КАПАНА.БГ

Матиас от Лайпциг е в Пловдив от три седмици. Той поставя в центъра биоразнообразието на Марица. В предишните ми проекти винаги съм използвал намерени захвърлени преди това предмети и материали. С тях правя скулптури на животни в гигантски размер, като съобразявам материалите със същността на обекта ми. Бях на реката в последните дни. Природата там е зашеметяваща, обясни Матиас. Той се срещнал с орнитолози от Пловдив, с които иска да си партнира. Идеята му е по естествената линия на коритото на реката да бъде направена своеобразна изложба от животинските видове и най-вече птици и насекоми, които я обитават. Искам да направя скулптури на животинския свят на Марица. Искам хората от града и гостите му да се насладят на тях и в същото време да се информират какво се крие в природата по поречието. Като искам скулптурите ми да бъдат направени от отпадъци, събрани от коритото на Марица, разкри германският артист.
 
Ана от Португалия има по-динамична идея. Тя иска да провокира пловдивчани и гостите на града в годината на Европейска столица на културата да играят традиционните национални игри- от Стражари и апаши, през Дама, до Ръбче и Мижидарка. В момента тя се е впуснала в детайлно проучване на уличните игри в Пловдив. Искам да създам, в която може да се играе всичко, което се е играло по улиците и поляните на града в миналото. Почти никой не го прави днес. И това е тъжно. Има още по-стари традиционни игри, за които новите поколения дори не са чували. Търся информация за тях. Но ми е трудно, тъй като имам невъзможност да комуникирам с възрастните хора тук. Идеята ми е това изследване и евентуалното реализиране на проекта ми да създаде връзка между поколенията и връзка между българските традиции в игрите и Европа, разкри Ана Бротос от Лисабон.

Румънският артист от Клуж Алин Танаса иска да изгради сцена в реката, която да представлява евентуално мост към Адата. Той обаче ще е недовършен и няма да достига до острова, който е частна собственост. Тръгваш по моста, но в крайна сметка никога не стигаш до него, обяснява Алин.

Нина Йоргенсeн от Дания пък е силно впечатлена от растителността в коритото на Марица. Природата е изумителна. Толкова е богато, диво и специално. В другите европейски страни реките се контролират и моделират. Тук не е така. Има не бетон, а дива природа. Учуди ме това, че когато ходих на реката, там нямаше хора. А има толкова да се види и изживее. Видях съвсем малко доказателство за човешко присъствие- предимно боклуци и няколко ръчно сковани пейки. Учудих се защо хората не ходят на реката. Затова искам да ги инспирирам, да ги мотивирам да идат в коритото на Марица с изложба и инсталация, която да им показва зеленината на Марица и Адата. Да им покаже какво пропускат, разказа Нина Йоргенсeн.

  • 14 Май, 2018 | идиотски "проекти" по малоумни "програми" - СПРЕТЕ
    Комунистическото ПЛАНОВО стопанство преди подивялия капитализъм, "демокрация" и мутрификация поне не хвърляше НАРОДНИ ПАРИ безумно и бадява. Нещата си бяха измислени и нагласени КОМПЕТЕНТНО =поне в сравнение със ФАШИЗИРАНЕТО на Марица и с Тютюневия "град" (в Града друг град, нито СЕЛО нЕма, копАле, онова бе'а ФАБРИКИ)
  • 14 Май, 2018 | ТНТМто по-практично функционирВаше
    1. Не 200-300 бона, а само за 14,000 евро (с ДДС) мога да очертая на Стокхолм "светло бъдеще" с кокосови палми=Весо623895. И не считайте "европейски" пари че падат от небето = за да даде, Европа първо ВЗИМА. 2. "Отчитане" на успехи си беше типичен комсомолски майсторлък, НЕ че постигнаха нещо, с изкл. на ТНТМ. 3. ЕДНИ ПАРИ ЗА ЕДНИ ХОРА е девизът на "Пловдив За ЕДНО" бившите Sofia Design Week, Sofia Architecture/ Sofia Dance/ с патагонски ОРТАЦИ
  • 14 Май, 2018 | наблюдател
    със същия успех могат да ме изпратят в стокхолм, срещу 200 - 300 000 евро да им разкажа и покажа нарисувани на ръка птици и риби обитаващи тяхната река. Не е важен резултата, важно е да си усвоят парите от европа, от правилните европейци
  • 14 Май, 2018 | 777
    ето за такива екскурзианти на по 20 години, дошли от три държави, виждащи за пръв път адата и марица, нищо не работили, ще бъдат похарчени 3 милиона от фондацията и ще се отчете успех и креативност. иначе адата ще си остане същата
  • 13 Май, 2018 | БАБО МИА, отношението на Пловдив към Марица е СТРОГ НО СПРАВЕДЛИВ
    Шега не бива, тази река си е природна стихия и отхвърля всякакви лиготии и олигифренски "проекти"; от години и векове сме се разбрали и сме я озаптили с отлично корито от естествен дялан камък (агитки да не си точат зъбите). Като се надигне ще отнесе всичко. А за достъп (като ти е толкова акъла) от всеки мост имаше стълби додолу, ако не са съсипани като всичко - върви в жабуняка и не ни се оплаквай от РАСОВ
Още от рубриката "айляк"

Подобни новини